WYSTAWY I WYDARZENIA DŁUGOTERMINOWE

Nowa Ekspresja, Centrum Sztuki Współczesnej ,,Znaki Czasu" w Toruniu 16.02. - 05.05.2024r.

2024-02-12
mat. organizatora

mat. organizatora

NOWA EKSPRESJA
Na wystawie „Nowa ekspresja” prezentujemy twórczość wybitnych artystów z kręgu niezależnej sztuki lat 80. XX w. Wśród pokazywanych prac znajdują się dzieła klasyczne dla tego kierunku, niezwykle istotne dla rozwoju poszczególnych artystów. Ale są także obrazy, rysunki i instalacje mniej lub prawie wcale nieznane, bo prezentowane pierwszy raz od 40 lat, wyciągnięte przez artystów ze strychów lub najdalszych zakamarków archiwum. W zamierzeniu kuratorskim wystawa jest niczym tymczasowe „Muzeum Nowej ekspresji”, zawierające doskonale znane obiekty obok mniej znanych i grupujące gwiazdorów tej tendencji wraz z twórcami działającymi na uboczu. Wybory artystów i dzieł w wielu przypadkach są oczywiste, ale czasem zupełnie nie – dokonywane były z troską o to, czy te prace przeszły pozytywnie próbę czasu, czy zachowały dawną żywotność i siłę oddziaływania. Tę kwestię oceni publiczność.

Bolesław Biegas. Pomiędzy geometrią a linią, Bydgoskie Centrum Sztuki, ul. Jagiellońska 47, 22.03. - 30.04.2024r.

2024-03-07
mat. organizatora

mat. organizatora

Twórczość Bolesława Biegasa, pełna dynamiki, ekspresji, niespodziewanych zwrotów, odzwierciedla burzliwy charakter i życie artysty rozpięte między słowiańskimi korzeniami a inspiracjami płynącymi ze sztuki światowej. Dwie tendencje: geometria i linearyzm przeplatały się niemal przez całą twórczość artysty. Z rozmachem, odwagą i indywidualnym podejściem czerpał z nurtów, które dopiero co zaczynały się ugruntowywać. Geometryzacja miała źródło w uproszczonej sztuce pogan, Biegas pod wrażeniem, jakie wywarł na nim posąg Światowida ze Zbrucza, tworzył wertykalne postacie zaklęte w oszczędnej formie przypominającej słup. Synteza widoczna jest także w pracach z cyklu rzeźb astralnych. Spokój formy przełamują ekspresyjnie potraktowane detale: nakrycia głowy,
dłonie czy głębokie oczodoły wprowadzające nastrój grozy i tajemniczości. Mocny, jakby rozedrgany światłocień charakteryzuje drugą grupę rzeźb, do których należy m.in. Refleksja. Pod pozorem tematów takich jak akt czy portret rzeźbiarz prowadzi swoje zmaganie z formą. Dostrzec można inspiracje mistrzami takimi jak Rodin czy Klimt.
Bolesław Biegas
Pomiędzy geometrią a linią, wystawa rzeźby i malarstwa, 22.03-30.04.2024
wernisaż: 22 marca, piątek, godz. 18.00, wstęp wolny
współpraca: Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie
zespół kuratorski: Anna Szary, Jarosław Pajek

Dyplom 2023 - Centrum Sztuki Współczesnej ,,Znaki Czasu" w Toruniu 15.02.-17.03.2024r.(zakończona)

2024-02-15
mat. organizatora

mat. organizatora

Wystawa pod hasłem „dostępność na wielu poziomach” - widzenie, słyszenie, poruszanie się, rozumienie i czucie.
„Widzenie, słyszenie, poruszanie się, rozumienie i czucie” – obszary dostępności są również inspirującym metaforycznym modelem opartym na zmysłach, co ma szczególne znaczenie w sztuce i kulturze.
Głównym założeniem tej wystawy było wypracowanie przez CSW Toruń i WSP UMK, uniwersalnego modelu zaprezentowania prac dyplomowych w sposób możliwie najbardziej dostępny, zapewniający wielopoziomową komunikację i otwartość na zróżnicowanego odbiorcę. Uniwersalne zaprojektowanie wystawy z zapewnieniem jak największego możliwego stopnia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W tym celu na wystawie znalazły się różne formy dostępu, takie jak:
- napisy kodowane
- tłumaczenia na język migowy
- audiodeskrypcje
- materiały dotykowe, na przykład makiety czy tyflografiki.

Nie powinnam poruszać tego tematu. Edyta Bystroń; Bydgoskie Centrum Sztuki, ul. Jagiellońska 47; 1.02. - 9.03. 2024r.(zakończona)

2024-01-09
mat. organizatora

mat. organizatora

Edyta Bystroń – ilustratorka, rysowniczka, autorka komiksów. W swojej twórczości porusza zagadnienia z dziedziny szeroko pojętej problematyki społecznej, kwestie związane z niesprawiedliwością systemu władzy czy eksploatacją zwierząt. Tworzy ilustracje i komiksy dla Ogólnopolskiego Pisma Anarchistycznego „A-tak”, magazynu „Pismo”, „Zeszytów Komiksowych” oraz dla grupy Viva! Interwencje. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Swoje dłuższe formy komiksowe wydaje niezależnie. Wydany w ten sposób komiks „Zebranie obowiązkowe” został uznany przez Grupę Maszin za polski album komiksowy roku 2019. Komiks otrzymał także nominację do nagrody za najlepszy polski album komiksowy roku podczas 31. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. W 2021 roku ukazał się album „Konflikt” – zbiór krótkich form komiksowych i ilustracji (wyd. Granda).

Aktywnie uczestniczy oraz współtworzy wydarzenia promujące sztukę komiksową w Polsce. Brała udział w wielu festiwalach komiksowych i literackich w charakterze prelegentki lub instruktorki warsztatów (m.in. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi, Niech żyje komiks, Literacki Sopot, Od czytania do działania, Warsaw Independent Bookfair, Festiwal Słowa im. Jerzego Pilcha, Poznański Festiwal Sztuki Komiksowej). Współpracowała z wieloma instytucjami takimi jak Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Biblioteka Publiczna w Częstochowie, Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu, Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie, Wrocławski Teatr Lalki, Fundacja Orange, Muzeum Karykatury w Warszawie. W latach 2020 i 2021 realizowała autorskie projekty komiksowe w ramach programu Mobilni w Kulturze, finansowanie z m.st. Warszawa.

X Zdrapka Wielkopostna, 24.01. -14.02.2024r.(zakończona)

2024-01-24
mat. organizatora

mat. organizatora

Zdrapka Wielkopostna" to unikalna forma aktywności społecznej, która zachęca uczestników do codziennego wykonywania dobrych uczynków i refleksji nad własnym postępowaniem. Każdego dnia Wielkiego Postu uczestnicy odkrywają nowe "zadanie" do wykonania, takie jak pomoc potrzebującym, złożenie komuś komplementu lub ograniczenie zużycia energii. Po wykonaniu zadania, uczestnicy zdrapują odpowiednie pole na specjalnej karcie. Dystrybucja Zdrapki odbywa się trzy tygodnie przed Środą Popielcową.

Ogólnopolski Przegląd Sztuki Książki, Centrum Sztuki Współczesnej ,,Znaki Czasu" ul. Wały gen. Sikorskiego 13, Toruń, od 08.12.2023r. do 28.01.2024r.(zakończony)

2023-12-06
Wystawa pod nazwą Ogólnopolski Przegląd Sztuki Książki to prezentacja prac 50 artystów działających wokół tematu książki. Założeniem wystawy jest zebranie i pokazanie najświeższych realizacji polskich twórców książki artystycznej.
Wystawa jest efektem ogłoszonego przez Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu konkursu. Najlepsze projekty zakwalifikowane w tym open call złożyły się a ten pokaz i zostaną zaprezentowane w Toruniu.

Malarstwo, Bydgoskie Centrum Sztuki 16.11.2023 - 19.01.2024r.(zakończone)

2023-10-19
mat. organizatora

mat. organizatora

Dorota Grynczel - Malarstwo

Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie później objęła funkcję profesora zwyczajnego na Wydziale Malarstwa. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem w 1977 r. w pracowni malarstwa prof. Jana Tarasina oraz w pracowni tkaniny prof. Wojciecha Sadleya. Zajmowała się tkaniną unikatową i malarstwem sztalugowym. W 1992 roku była stypendystką The Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku oraz w 1993 roku Fundacji Kultury i Fundacji Batorego w Warszawie. Otrzymała nagrody na:
9 Międzynarodowym Trienale Tkaniny w Łodzi w 1998 roku – brązowy medal; 4 i 5 Trienale Polskiego Rysunku w Lubaczowie w 2002 rok - wyróżnienie i 2005 rok – drugą nagrodę; 6 Międzynarodowej Wystawie Tkaniny – „Z Lozanny do Pekinu w Zhenhzhou w 2010 rok – brązowy medal; 14 Międzynarodowym Trienale Tkaniny w Łodzi w 2013 rok – wyróżnienie oraz nagrodę ZPAP.
Brała udział w wielu wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą m.in.: Galeria DAP OW ZPAF Warszawa, 1981; Galeria Studio, Warszawa, 1986; Muzeum Sztuki Współczesnej, Chełm, 1987; Galeria Rzeźby, Warszawa, 1988,1989,1995; Stadtisches Museum, Bad Oeynhausen, Niemcy, 1989; Stadtisches Museum, Herford, Niemcy, 1989; Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom, 1993; Galeria Prezydenta, Warszawa, 1996; ASP Łódź, 1999; Muzeum Sztuki Współczesnej, Łódź, 2000; Galeria Krytyków, Warszawa, 2002. Uczestniczyła również w licznych wystawach zbiorowych m.in.; (m.in.: Dyplom 77, Galeria Zachęta, Warszawa, 1977; Galeria DAP OW ZPAF, Warszawa, 1981; Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa, 1984, 1985, 1986,1988; Galeria Studio, Warszawa, 1990; Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa, 1993; Muzeum Narodowe, Gdańsk, 1996; Galeria Miejska, Toruń, 1997; Galeria El, Elbląg, 2000; IV edycja Sztuki Książki, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 2000; Tolosy Sztuki na Targach Sztuki Media Art, PKiN, Warszawa, 2000; Zatrzymane w Błękicie, Bielsko-Biała, 2001; Materie Włókna, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 2001; Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 2001; oraz w Austrii, Belgii, we Francji, w Niemczech, RPA, Szwecji, na Węgrzech i we Włoszech.

Prace artystki znajdują się w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz prywatnych kolekcjach w Niemczech, Włoszech i Szwecji.
Wernisaż 16 listopada, godz. 18.00

Wystawa fotografii natychmiastowej pt. "Bydgoskie Śródmieście. Natychmiastowo" - Wieża Ciśnień w Bydgoszczy, ul. Filarecka 2 w dniach 18.12.br. do - 12.01.2024r.(zakończona)

2023-11-13
mat. organizatora

mat. organizatora

Projekt „Bydgoskie Śródmieście. Natychmiastowo.” polega na fotograficznej dokumentacji bydgoskiego śródmieścia, ze szczególnym uwzględnieniem Bocianowa i Londynka. To co wyróżnia mój pomysł od innych wystaw fotograficznych to technika zastosowana do tworzenia prac, które będą zaprezentowane na wystawie. Kilka lat temu zacząłem interesować się fotografią natychmiastową, i właśnie tej techniki postanowiłem użyć do dokumentowania śródmieścia. To dość nowatorski sposób pokazania rzeczywistości, tak naprawdę wystaw ukazujących wydruki z aparatów do fotografii natychmiastowej było w Polsce kilka. Andrzej Maziec już wcześniej wpadł na pomysł fotografowania bydgoskiego śródmieścia ale on stosował inne medium do rejestracji obrazu. Uznałem, że aparat do fotografii natychmiastowej idealnie sprawdzi się w dokumencie. Wydruki prosto z aparatu mają niesamowity klimat ze względu na barwy, ostrość i grę światła i cienia. Wszystko to dobrze współgra z rejestracją śródmiejskich podwórek i zaułków. Bydgoskie Śródmieście to oczywiście wspaniała architektura, ale cały klimat tej części Bydgoszczy tworzą ludzie. Pokazana zostanie dokumentacja fotograficzna z życia jednej z rodzin, które zamieszkują śródmieście. Na kilku zdjęciach przedstawię śródmiejską rodzinę podczas codziennych, zwyczajnych czynności. Projekt ten ma na celu pokazać śródmieście Bydgoszczy oraz mieszkańców bez przysłowiowego lukru, typowa dokumentalna forma, choć nie ukrywam, że staram się skupić również na warstwie artystycznej – moją inspiracją są fotografie natychmiastowe, które w PRL-u wykonywał Wacław Nowak.

Cały projekt „Bydgoskie Śródmieście. Natychmiastowo.” przedstawiać będzie 100 fotografii w rozmiarze 8,6 cm x 10,8 cm. Zdjęcia będą oryginalnymi wydrukami z aparatu, nie będą to powiększone zdjęcia – właśnie mały format ma wymusić w odbiorcy większe skupienie się na treści przedstawionej na utrwalonym obrazie w sposób natychmiastowy, bez szczególnej ingerencji w obraz. Choć znalazłem pewien bardzo prosty sposób do uzyskiwania odpowiednich barw do danego kadru lub sytuacji. Fotografie, które zaprezentuję na wystawie będą podzielone na podgrupy, typu: stara architektura, nowa architektura, kolor, kontrasty, ludzie, abstrakcja. Końcowa sekcja tej „opowieści” będzie portretami ludzi śródmieścia (w domu lub na ulicy) za pomocą wkładów, które wykonują zdjęcia czarno-białe. Kończąc ten projekt w ten konkretny sposób otwieram sobie „furtkę” do kolejnej wystawy, którą chciałbym zrealizować w przyszłości.

Prosta Wystawa, Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 47,Bydgoskie Centrum Sztuki, 29.09. - 10.11.2023r.(zakończona)

2023-09-06
mat. organizatora

mat. organizatora

PROSTA ROZMOWA
Anna Szprynger i Maciej Marschall, wystawa malarstwa i rzeźby; 29.09-10.11.2023;
wernisaż 29.09, piątek, godz. 18.00

Wystawa jest rozmową między formami przestrzennymi Maćka a obrazami Anny. W pracach artystów, choć posługują się bardzo odmiennymi mediami, można odnaleźć wspólny mianownik – drobne struktury kresek pojawiają się zarówno na płótnie, jak i w zespawanych z metalu rzeźbach.

MACIEJ MARSCHALL Urodzony w Kętrzynie w 1978 roku. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Adama Myjaka (dyplom w 2008 roku). Realizacje rzeźbiarskie wykonuje w metalu, kamieniu i gipsie. Obecnie mieszka i tworzy w Kiersztanowie (gmina Mrągowo). Brał udział w wystawach indywidualnych zbiorowych, między innymi: Galeria W Ramach Sztuki w Olsztynie (2022),Tichauer Art Gallery w Tychach (2020),Ita Haręza Galeria w Reszlu (2020), Galerii Zamek Reszel (2016), Sympozjum Rzeźby „Mrągowo – wyrzeźbione miasto” (2009, 2011).

ANNA SZPRYNGER Urodzona w 1982 roku w Warszawie. Studiowała grafikę i malarstwo w Kolegium Sztuk Pięknych w Kazimierzu Dolnym i na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała pod kierunkiem profesorów Tomasza Zawadzkiego i Grzegorza Dobiesława Mazurka. W 2014 roku obroniła pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem profesor Doroty Grynczel. Miała 27 wystaw indywidualnych, m.in. w Slag Gallery w Nowym Jorku (2019), Galerie Lindner w Wiedniu (2017), Muzeum Narodowym w Gdańsku (2014), Galerii EL w Elblągu (2014), Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (2012). Brała udział w ponad 50 wystawach zbiorowych. W 2013 została laureatem Prix Marin na paryskim Salon Réalités Nouvelles a w 2015 otrzymała Nagrodę Arteonu za 2014 rok

SERENISSIMA EAST Sztuka polska, litewska, łotewska i estońska od ok. 1990 do dzisiaj, Centrum Sztuki Współczesnej ,,Znaki Czasu" w Toruniu, ul. Wały Generała Władysława Sikorskiego 13 od 20.10. do 31.12.2023r.(zakończona)

2023-10-10
mat. organizatora

mat. organizatora

SERENISSIMA EAST to tytuł międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej, nawiązujący do historii. Serenissima, czyli Najjaśniejsza była Rzeczpospolita Obojga Narodów, ale także Republika Wenecka. To symboliczny pomost z zakresu semantyki, ale związany także z faktem, że współczesną sztukę z Polski, Litwy, Łotwy i Estonii pokazujemy najpierw w Polsce, ale planujemy ekspozycje także na Litwie, Łotwie, w Estonii oraz w Wenecji podczas Biennale Sztuki 2024.
Siłą tego projektu jest przede wszystkim najwyższa jakość prezentowanej sztuki, ale również symboliczne przypomnienie – krótka lekcja historii dla publiczności międzynarodowej. Na powierzchni 2000 m2, w tym monumentalnej sali kolumnowej, przygotowujemy pokaz malarstwa, rzeźby, grafiki, wideoartu i filmów animowanych, a także wydanie angielskojęzycznego katalogu w 4 tomach. Wśród prezentowanych malarzy znajdują się: Andrzej Wróblewski, ikona polskiej sztuki współczesnej, urodzony w Wilnie Jonas Gasiūnas (LT) – profesor i wieloletni dziekan malarstwa w wileńskiej ASP, jeden z najoryginalniejszych malarzy europejskich, Kaido Ole (EST) – profesor ASP w Tallinie, bliski konceptualizmowi, Kristaps Zarins (LV) i Andris Vitolins (LV) – profesorowie, odpowiednio: rektor i prorektor Łotewskiej Akademii Sztuki w Rydze, Eugeniusz Minciel (PL) – abstrakcjonista konkretny, klasycy: Jan Dobkowski (PL) i Tomasz Ciecierski (PL), Egle Ridigaite (LT) – tworząca monumentalne obrazy na płótnach bezpośrednio mocowanych do ściany galerii, klasyk z Nowego Jorku Kestutis Zapkus (LT).
Pokażemy kolekcję plakatów mistrzów polskiej szkoły plakatu: Jana Lenicy (PL) i Wojciech Fangora (PL), ale także Guntarsa Sietinsa (LV) i Janisa Murovskisa (LV), profesorów Łotewskiej Akademii Sztuki w Rydze.
Rzeźbiarze i twórcy instalacji to nowojorski artysta Zilvinas Kempinas (LT), tworzący również w USA Nomeda i Gedyminas Urbonasowie (LT) i Gleb Pantelejvs (LV) z Rygi.
Twórcy wideoartu to klasycy dobrze znani na arenie międzynarodowej: Jonas Mekas (LT), współpracownik Andy’ego Warhola, jednego z najważniejszych twórców nowojorskiej awangardy filmowej, oraz Józef Robakowski (PL) – fotografik, filmowiec, teoretyk, twórca Zero 61 i Warsztatu Formy Filmowej. Pokazane zostaną ich filmy z różnych okresów twórczości.
Zaprezentujemy także prace wybitnych fotografików: Andrzeja Jerzego Lecha (PL), Krzysztofa Wodiczko (PL), obu z Nowego Jorku oraz grupę TTL – trzech mistrzów fotografii litewskiej: Gintautasa Trimakasa, Remigijusa Treygysa i Alvydasa Lukysa. Wystawie będzie towarzyszył program edukacyjny i sesja naukowo-krytyczna, a także rozbudowana strona www oraz stale aktualizowany profil na FB.

Kuratorem projektu jest Krzysztof Stanisławski.
Kurator litewski - Arvydas Žalpys.
Kuratorka i koordynatorka łotewska - Inese Rozentāla.
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę