Niedziela, 26 maja 2019 r.   Imieniny: Filipa, Pauliny / Dzień Matki
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-11-23, 06:00 Polska Agencja Prasowa

UOKiK przypomina: produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
Produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday. W tych dniach sklepy stacjonarne i internetowe w kraju i za granicą organizują wyprzedaże.
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży w tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday (cyberponiedziałek) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

"Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada" - czytamy w komunikacie.

W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Kupującym w sklepie stacjonarnym UOKiK przypomina, że "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji". "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy" - czytamy w komunikacie. "Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" - podkreśla urząd.

UOKiK wyjaśnia także, co należy zrobić, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupów i chcemy je oddać. "Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem" - zastrzega UOKiK. Jak dodaje, "sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru".

Ponadto - jak wskazuje UOKiK w komunikacie - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Konsumentom, kupującym w sklepach internetowych, UOKiK przypomina: "Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie".

"Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" - wyjaśnia Urząd.

"Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje" - dodaje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. UOKiK wyjaśnia także, że "sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń".

UOKiK zastrzega jednocześnie, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. "Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy)" - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. "Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji" - zaznacza UOKiK. "Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: +sprzedawca towaru z Azji+, +wysyłka w 24 h+, +nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru+, +sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę+, +z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych+" - czytamy w komunikacie.

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska. (PAP)

Biznes

2019-05-25, godz. 18:03 Wyroby, usługi i rękodzieło, czyli Inowrocławska Wystawa Gospodarcza Ponad 30 firm z Inowrocławia i okolic prezentuje swoje wyroby i usługi na XXIII Inowrocławskiej Wystawie Gospodarczej. Imprezie zorganizowanej w Hali Widowisk ... » więcej 2019-05-24, godz. 17:45 Warto sięgać po unijne pieniądze prosto z Brukseli Do częstszego sięgania po środki bezpośrednio z Brukseli zachęcano podczas konferencji w Izbie Przemysłowo-Handlowej w Toruniu. Wsparcie można uzyskać m.in. w ... » więcej 2019-05-24, godz. 09:04 Więcej pieniędzy na służbę zdrowia. Nasz region dostanie 220 mln Województwo kujawsko-pomorskie otrzyma dodatkowo ponad 220 mln zł na opiekę zdrowotną. To pozwoli od lipca na kilku - lub kilkunastoprocentowe podwyżki wycen ... » więcej 2019-05-21, godz. 17:05 Nie o lanie wody tu chodzi. Targi WOD-KAN w Bydgoszczy Najnowocześniejsze rozwiązania wodociągowo - kanalizacyjne prezentowane są na Międzynarodowych Targach WOD-KAN 2019 w Bydgoszczy. To już 27. edycja największe ... » więcej 2019-05-15, godz. 13:03 Preferencyjne pożyczki dla firm z regionu. Na inwestycje i ochronę środowiska Firmy z regionu będą mogły ubiegać się o pożyczki na preferencyjnych warunkach. Pieniądze będzie można pozyskać na poprawę efektywności energetycznej przedsię ... » więcej 2019-05-14, godz. 16:15 Śmieci naszą szansą? Bydgoszcz chce pozyskiwać energię z odpadków Litr wrzątku za skórkę banana? Już wkrótce Bydgoszcz ma zostać prekursorem w zakresie samowystarczalności. Czy uda nam się 'obejść' galopujące ceny prądu, wyk ... » więcej 2019-05-13, godz. 19:36 W Pszczółczynie urosną dorodne świnie. Polskie świnie, polskiego inwestora Nowoczesna ferma trzody chlewnej powstała we wsi Pszczółczyn, w gminie Łabiszyn. Coraz mniej gospodarstw zajmuje się tym działem produkcji zwierzęcej, w które ... » więcej 2019-05-13, godz. 15:31 Coraz bliżej budowy parkingów Park&Ride w Bydgoszczy Znane są już oferty wykonawców systemu P+R („Parkuj i jedź”). Budową wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej zainteresowanych jest 7 firm. Pochłonie ... » więcej 2019-05-13, godz. 07:06 W Bydgoszczy najniższe bezrobocie od początku lat dziewięćdziesiątych! Na koniec kwietnia br., szacunkowa stopa bezrobocia wyniosła w Bydgoszczy jedynie 3,5 proc. Jest to najniższy poziom od początku lat 90. » więcej 2019-05-12, godz. 15:19 Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii: Pensje w Polsce rosną znacznie szybciej niż ceny Jak podano, przeciętne wynagrodzenie brutto tylko w 2018 r. wzrosło w Polsce o 300 zł - do poziomu 4585 zł. » więcej
1234567